, Waarom de Wehkamp webshop zo’n grandioos succes is!
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

29-03-2016......Waarom de Wehkamp-webshop zo’n grandioos succes is

Rijdend over de A28 van Zwolle naar het Noorden zie je aan je rechterhand het spiksplinternieuwe Wehkamp-pand. Dit is de thuisbasis van een van de grootste en meest succesvolle Nederlandse webshops. Wie zou hier niet graag even binnen willen kijken, zeker als Internetmarketing je vak is. Nou, voor mij was het woensdag 16 maart zover, dankzij een bedrijfsbezoek van het VNO-NCW Midden. Er was een grote opkomst van enthousiaste en nieuwsgierige ondernemers, en het werd echt een bijzondere middag. We werden ontvangen door  Andries van Daalen (programmadirecteur). Zijn verhaal kwam hier op neer.

Wija bij Wehkamp Zwolle




Wehkamp is een merk dat al 60 jaar bestaat.

En we weten allemaal, een merk word je niet zo maar. Daar gaat heel wat denkwerk aan vooraf. Het vereist nadenken over wat jou als bedrijf zo uniek maakt, waarin je je echt onderscheidt. Maar ook: nadenken over je klanten, je producten, je manier van leveren. En als dat allemaal in orde is, begint het pas. Want vervolgens moet je dat merk en jouw uniekheid onderhouden en dat vereist hard werken. Want ééns een sterk merk, betekent niet automatisch altijd een sterk merk . Wat vandaag goed is, is morgen niet goed genoeg meer, en overmorgen zwaar verouderd.

In 2008 is Wehkamp gestopt met haar catalogus. Dat was wat! Na tientallen jaren opeens geen print meer. Best wel griezelig, maar achteraf gezien een goede beslissing. Doordat Wehkamp online ging, kreeg het bedrijf veel meer jonge klanten; de grootste groep bezoekers is vrouw en jonger dan 35 jaar.

Wat onderscheidt Wehkamp van haar concurrenten?
Kort gezegd: haar servicepropositie. Dáármee scoort het bedrijf. Die onderscheidende service die door het hele bedrijf heen loopt, is noodzaak. Immers, als je 5 minuten googelt op een product, dan kun je het overal kopen. En misschien ook nog wel goedkoper. Wehkamp is ervan overtuigd dat het zich moet onderscheiden op service. En dat betekent onder andere:

  • een klantvriendelijk retourenbeleid. Retouren worden gratis bij de klant thuis opgehaald. De klant hoeft zelfs geen etiket in te vullen!
  • supersnelle levering, met de unieke mogelijkheid van same-day-delivery; het bedrijf was ook de eerste in Nederland met avondbezorging
  • bezorgen op elke gewenste locatie: thuis, op het werk of op 1 van de 1.000 servicepunten door heel Nederland
  • luisteren naar de klant. Het bedrijf doet heel veel enquêtes met een hoge respons, ontmoet haar klanten, laten klanten de website testen, het assortiment etc.
Bron: VNO-NCW Midden

Same-day-delivery
De hele bedrijfsformule is gekoppeld aan een wereldwijd uniek logistiek concept, namelijk: same day delivery. Vandaag (vóór 12 uur) besteld, is vandaag geleverd bij de klant. Dat is mogelijk dankzij een duizelingwekkend logistiek systeem: 30 minuten na een bestelling is de bestelling een pakketje wat door DHL wordt opgehaald en bezorgd. Op verzoek kan de klant de verpakking zelfs personaliseren met zijn eigen foto of in een sinterklaaspapier.

Voor ons hier in Nederland misschien heel gewoon, maar let op! Dat is nergens ter wereld gewoon. Geen enkele internationale speler - buiten Nederland - kan deze belofte waarmaken. De same-day-delivery van Wehkamp maakt de Nederlandse markt voor internationale webshops zoals Amazon / Alibaba / Zalando een harde kluif.

Bron: VNO-NCW Midden

Waarom Zwolle?
Tot slot. Het distributiecentrum is naar Zwolle verhuisd om de groeiambities te faciliteren. In Zwolle vond het bedrijf een gemeente die echt mee wilde denken. En dat heeft geleid tot een wereldtop aan de IJssel. Natuurlijk gaat Wehkamp niet op z’n lauweren rusten. Het bedrijf blijft werken aan een structureel lager kostenniveau en strategische concurrentievoordelen .
 
Voeg beleving en emotie toe!
Heeft Andries van Daalen nog een advies voor Retail Nederland op weg naar 2020?

Andries van Daalen Quote Andries van Daalen "Jazeker: het toverwoord is: beleving en emotie!  Natuurlijk is er online concurrentie tussen webshops. Veel van hen zijn "rationele" webshops: plaatje / tekstje. Maar daar red je het niet meer mee. Om het verschil te maken, moet je emotie en beleving toevoegen. Hélp de klant met het winkelen. Laat de mogelijkheden zien: een ingerichte kamer, combinaties van kleding etc."

Ik was blij verrast en onder de indruk van de manier waarop Wehkamp de succesformule toepast die ikzelf ook al jaren bij mijn klanten promoot:

“Een werkelijk geduchte concurrent is een partij met een strategie en een visie, waar antwoord wordt gegeven op vragen als:

  • Wie is mijn (marge-rijke) klant?
  • Wat zijn mijn (marge-rijke) producten?
  • En welk probleem lost mijn product voor mijn klanten op.
  • Waar maken wij het essentiële verschil?

Dit alles vertaald naar een uniek concept en consequent doorgevoerd op alle niveaus in de organisatie. Dat is wat de wínnaars doen.”

Vragen? Ik kom graag langs voor een adviesgesprek.
Groet,

Wija

Contact Wija Internetmarketing

 

 

 

Bovenstaand blog is het tweede deel over de blog serie webshop's, lees hier het vorig blog uit de serie
" De webshop is niet uw probleem ".

 

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing