, ......De kracht van Merkemotie (05-21-2016)
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

21-05-2016......De kracht van Merkemotie

Roelof Ter MorsGastblog: Roelof ter Mors, De kracht van Merkemotie

"Hands-up: Je vrouw of je Ferrari"
In een high-end lifestyle magazine las ik kort geleden een artikel over een echtpaar dat hun villa zodanig heeft laten verbouwen, dat twee geliefde oldtimers als kunstobjecten een plaats konden krijgen in een schitterende ruimte naast de living. Tegenover de werkkamer van de heer des huizes. Maar het kan nog 'erger'! De Ferrari-importeur vertelde mij ooit met een schalkse glimlach op zijn gezicht, dat de mannelijke klanten de rondingen van hun Ferrari bekijken en aanraken met dezelfde tederheid als de rondingen van hun vrouw. Dit wetend, is bovengenoemde keuze 'je vrouw of je Ferrari!', misschien nog niet eens zo makkelijk! (Of misschien juist wel.) Maar waar gaat het om, bij deze anekdotes?

Merken zijn Emotie!

Emotie speelt bij koop- en investeringsbeslissingen een niet te onderschatten rol. Met regelmaat is merkemotie zelfs doorslaggevend. Dus een belangrijke kracht in het kader van deze reeks 'Krachten voor Onderscheid'. Het vinden van mogelijkheden om Merkemotie en Merkvoorkeur bij je klanten op te bouwen voor jouw producten en voor jouw onderneming, is één van de meest krachtige manieren om onderscheidend vermogen te creëren! Onderscheid, dat is verankerd op gevoelsniveau. Dat kun je bouwen op productniveau, bedrijfsniveau, reseller- niveau, winkelniveau of op combinaties daarvan. En lang niet alleen voor consumentenartikelen. Ook in B2B. Gevoeld onderscheid is een emotionele beleving die veel dieper zit dan functionele voorkeur. De overtuiging bij de klant, dat hij/zij zich verbonden voelt ... Dat het bij zijn persoonlijke waarden past. Dit geldt trouwens ook voor jouzelf: Waarom ga je naar een bepaalde winkel? Waarom is dit jouw accountant of jouw bank? Waarom rij je in jouw auto, draag je dit horloge en boek je deze vakantie? Omdat het bij jouw persoonlijke waarden past. De hamvraag is natuurlijk: “ Hoe realiseer ik dat? ” Een uitgebreid antwoord vindt je in het nieuwe boek Next Level Succes, lees hier de preview .

Natuurlijk spelen productdesign en prijs-kwaliteit een essentiële rol. Maar het bouwen van een emotiemerk is voor een groot deel communicatie. Dat bestaat enerzijds uit look & feel en anderzijds uit media, waarmee je veel mensen kunt bereiken. Vooral dit laatste was tot een aantal jaren geleden een kostbare, voor veel bedrijven onhaalbare zaak. Je moest veel media inzetten (verschillende kranten, tijdschriften, radio en tv), om een Merk te creëren. Nu is er internet. Met veel betaalbare mogelijkheden om interessegroepen kennis te laten maken met jouw merk. Juist op emotioneel niveau! Hier liggen kansen om de Kracht van Merkemotie te benutten! Door de principes van branding te combineren met het bereik van internet. Dit wordt bij veel ondernemingen nog niet onderkend! Ik ga hier binnenkort dieper op in, hierbij alvast de preview .

Veel succes!

Roelof ter Mors

Over de auteur: Roelof is interim algemeen directeur en adviseur organisatie en marketingstrategie.

Lees hier het vorige gastblog van Roelof ter Mors
Lees ook de meest recente publicatie van Roelof ter Mors Next Level Succes

Next level succes Roelof ter Mors

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing