, ......De Wet van Tunnelvisie (09-18-2016)
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

18-09-2016......De Wet van Tunnelvisie

“Je ziet het pas als je het doorhebt!” (Johan Cruijff)
Roelof ter Mors

Gastblog: Roelof ter Mors


Beste lezer,

Ondernemingen, directies en aandeelhouders streven in de meeste gevallen naar groei van hun activiteiten, omzet en verdienvermogen. Meestal kost dit veel moeite door de moordende concurrentie die in veel sectoren heerst. Dus zoeken we naar vernieuwing en verbetering. Naar vormen of activiteiten waarmee we onze concurrentiepositie kunnen versterken. Althans – we dénken, dat we dat doen. Maar intussen laten we overal kansen liggen. Hoe kan dat nou?

Het antwoord op deze vraag weten we eigenlijk wel. We weten, dat we als mensen vastzitten in ons eigen denkraam. We weten, dat het heel moeilijk is om echt ‘out-of-the-box’ te denken. Omdat onze geest nu eenmaal zo werkt. We weten ook, dat ‘het er in de praktijk niet van komt’ om structureel en gedegen naar vernieuwing te zoeken. Dus moeten we concrete hulpmiddelen inzetten om te vernieuwen.
Next level succes Roelof ter Mors

Lees hier de complete preview van Next Level Succes

"Als je geen speciale maatregelen neemt blijf je hangen in het bestaande. Dat is de Wet van Tunnelvisie. Oké ..."

We organiseren een brainstorm. Een ‘brown paper-sessie’ of een ‘post-it-plakmiddag’. Waarbij het verboden is om ideeën af te schieten. Alles moet op tafel! Maar zijn de deelnemers hier dan ineens uit hun eigen denkraam? Ik denk ’t niet. Maar hoe kom je dan met z’n allen out of die box? Hoe komen we zover als die in problemen verkerende fabrikant van gloeidraad, die ineens marktleider werd in de batterijmarkt? (Een mooie praktijkcase in hoofdstuk 12 van mijn boek.)

En dan een andere belangrijke vraag: hoe krijgen we de opties voor vernieuwing en verbetering overzichtelijk in beeld? Want we willen niet besluiten over zomaar een goed idee. We willen liefst een verantwoorde keuze maken uit een aantal kansrijke mogelijkheden. Hoe krijgen we die op een rij?

Met een eenvoudige en krachtige methode. Met een gestructureerde aanpak die ons helpt om systematisch te bepalen, hoe en waar wij ‘ons spel kunnen verbeteren’. Johan Cruijff was daar een meester in. Steeds stapsgewijs analyseren waar het beter kan en net zolang laten zien tot iedereen het ziet en dóórheeft. 

Je kunt die aanpak in mijn boek vinden als Next Level Roadmap . Hiermee kun je de stappen doorlopen die je kansen op verbetering en vernieuwing scherp in beeld brengen. Volledig en overzichtelijk. je vindt hier tevens de instrumenten om kansen daadwerkelijk ‘in te koppen’, om in Johan Cruijff zijn voetbaltermen te blijven.


Veel Next Level Succes!

Roelof ter Mors


Lees hier de complete preview van Next Level Succes

 

 

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing