, Pokémon Go is dé vakantiehit van 2016
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

13-07-2016....Ondernemer, let op Pokémon Go is dé vakantiehit van 2016

Maar moet u daar iets mee? #issues-management

Waarom zou u als ondernemer Pokémon Go in de gaten moet houden? Ik leg het u zo uit. Maar eerst iets over de enorme vlucht die dit online- enWija offlinespel momenteel neemt. De kranten staan er vol van. Alle media besteden er aandacht aan. We gaan deze zomer massaal op Pokémon-jacht. Gewapend met een smartphone en een paar stevige wandelschoenen, hop naar buiten en Pokémons vangen.

Pokémon Go is een zojuist op de markt gebrachte game van Nintendo in samenwerking met Niantic. Het spel blijkt een megasucces: Op de aandelenbeurs stegen de aandelen van Nintendo door Pokémon Go met maar liefst 25%. Nintendo was daarmee één van de grootste stijgers op de Japanse aandelenbeurs en zag z’n beurswaarde in een paar dagen stijgen met zo’n 10 miljard euro. Dit betekent dat niet alleen de gebruikers enthousiast zijn over dit spel, maar zeker ook de aandeelhouders en de strategische belanghebbenden .



Volwassen jongens en meisjes spelen weer met flippo's
Het lijkt haast wel alsof vooral de wat oudere mensen geen genoeg kunnen krijgen van deze Pokémon-app. Op internet zijn verhalen te lezen over mensen die spontaan met vreemden hun Pokémon-ervaring delen en trots hun nieuwe Magikarp of Rattata laten zien. Ook blijken mensen door deze app “per ongeluk” gezond te worden. Na het werk maken veel mensen namelijk nog even een ommetje om een Weedle te kunnen vangen of ze staan extra vroeg op om een extra lange omweg te kunnen lopen naar hun werk. Ook blijken mensen tot diep in de nacht Pokémons te vangen in het (stads)park. Waar eerder mensen half dronken de kroeg uitliepen, of met een zak chips een filmpje op de bank keken, is er nu sprake van een sociaal netwerk dat zich buiten afspeelt en waar iedereen aan mee kan doen. Zo is Pokémon Go een prachtig wapen tegen de ‘zitcultuur’ waar artsen zich grote zorgen over maken. Zie De Telegraaf van gisteren: “Jongeren zitten zich ziek” waarin de alarmklok wordt geluid over het feit dat jongeren nog maar een paar uur per dag echt bewegen!

Niet zonder gevaar!
Helaas is dit alles niet zonder offline-gevaar. Er zijn al verschillende nieuwsmeldingen geweest van mensen die zijn aangereden, beroofd, in de val gelokt, hun mobiel hebben kapotgegooid, het politiebureau binnen zijn gelopen of mensen die verdwaald raakten. Daarom hebben politie-eenheden over de hele wereld hun zorgen over dit spel geuit. Daarom zou ik zeggen: Stay safe and catch 'em all!

 

Hoe werkt het eigenlijk?
De bedoeling van het spel is dat mensen naar buiten gaan om verschillende Pokémons te vangen. Het grote verschil tussen de traditionele Pokémon games en de nieuwe is dan ook vooral dat de gamer wordt uitgedaagd om naar nieuwe gebieden te gaan om daar verschillende Pokémons te vangen. Verder is het erg leuk dat je de mogelijkheid krijgt om bij verschillende bezienswaardigheden langs te gaan. Via de bezienswaardigheden kun je punten verzamelen die je dan weer kan gebruiken binnen je eigen spel. Ook blijkt het vechten met andere Pokémons totaal anders te zijn dat je gewend bent. Zo zijn er nog maar twee aanvallen die je kunt gebruiken in plaats van vier. Deze aanvallen blijven voor altijd hetzelfde en je kunt alleen een andere speler aanvallen als deze in een gym zit. Een gym is dus eigenlijk een sociale ontmoetingsplek voor Pokémon Go-spelers waar zij hun verzamelde Pokémons kunnen uitproberen. Ook is het de taak van elke Pokémon-trainer om z’n team in deze gym te verdedigen. Er zijn drie teams: rood, blauw en geel. Stel, je hebt in de buurt een gym en deze is geel, dan is het je taak om als tegenstander alle Pokémons te verslaan en vervolgens de gym over te nemen en daar dan jouw kleur van te maken.

Maar waarom moet u als ondernémer verschijnselen als Pokémon Go in de gaten houden?
Omdat het zo’n mooi voorbeeld is van issues-management. Issues-management houdt in dat u als ondernemer altijd uw antennes moet gebruiken. En niet alleen die van uzelf, maar ook die van al uw medewerkers. Als ondernemer moet u een antenne hebben voor ontwikkelingen in de samenleving die kansen of bedreigingen voor uw onderneming kunnen vormen. Daar kunt op inspelen of u tegen wapenen. Trends beginnen klein, maar kunnen grote consequenties hebben, ook voor uw organisatie. Wees dus een alerte onderneming . Signaleer, analyseer en beslis of u actief op een trend moet reageren.

 

Neem hier contact met ons op

 

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing