, Ondernemersreis India
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

11-11-2015......Ondernemersreis India

Hoe India mij verwondert,
en ook een beetje jaloers maakt.


Delhi, India. ’s Ochtend 4 uur. Het is nog donker. Ik kijk om me heen. En moet bijna huilen. Om mij heen zie ik mensen slapen, in de kou en ellende, gewoon op straat. Volwassenen, moeders met kinderen. De straat is bedekt met een natte vieze drap. En midden in die viezigheid hier en daar een klein vuurtje, waarop iets te eten wordt bereid. De aanblik, de geuren, alles bij elkaar vliegt me aan. Ik kan mijn tranen nauwelijks bedwingen.
Daar sta je dan, als moderne Nederlandse ondernemer, als vrouw en moeder ook. Gewend aan de gang van zaken in ons gecultiveerde land, waar we alle weelde als vanzelfsprekend ervaren. Ik was er begin november met een delegatie van VNO-NCW Midden. Een studiereis. Wat heeft het met mij gedaan?

Wija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Extreme tegenstellingen
Tja, India, een land van gigantische tegenstellingen. Aan de ene kant de troosteloze armoede waaraan voor veel mensen niet te ontsnappen lijkt. Aan de andere kant: één van de vier BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China, opkomende landen die zich in een vergelijkbaar stadium van economische ontwikkeling bevinden. Hoewel Brazilië, Rusland en China veel van glans verloren lijken te hebben, is India toch anders. Op de Nederlandse ambassade die we bezochten heet India een goed-nieuws land.

Om trots op te zijn
India is groter dan heel Europa, alleen de hoofdstad Delhi al heeft meer inwoners dan heel Nederland. Een klein deel van deze mensen leeft op straat, het merendeel heeft werk, de economische groei is 7,5 % per jaar. India is de grootste democratie ter wereld, heeft een vrije pers en een onafhankelijke rechtspraak. India heeft de grootste filmindustrie ter wereld: Bollywood. Veel grote internationale bedrijven hebben hier een vestiging; ik zag Cisco en Unilever. We bezochten het bedrijf Lemnis waar de Pharox LED lamp wordt gemaakt. We zijn ontvangen door Danieli Corus (staalsector) en spraken op de Nederlandse ambassade met verschillende bedrijven die goede zaken doen in India.

Goed opgeleid en veelbelovend
India heeft een jonge bevolking, deze jonge bevolking is connected ( internet / social media ) en ze zijn in voor veranderingen. Het merendeel van de studenten is een Beta-student. Ze worden opgeleid tot technische ingenieurs waar wereldwijd een enorme vraag naar is.

Succes, ingebed in een rijke cultuur
Tot zover de zakelijke successtory . Maar India heeft ook een rijke culturele historie. Die ochtend dat ik om 4 uur ’s ochtend door de hoofdstad Delhi liep, met al z’n onthutsende en emotionele gewaarwordingen, waren we op weg naar Agra, waar ik ontroerd raakte door de aanblik van de Taj Mahal, 1 van de 7 wereldwonderen, De Taj Mahal is een imposant, wit-marmeren mausoleum in Agra. Shah Jahan, de vijfde heerser van het Mogolrijk, liet het grafmonument tussen 1632 en 1648 bouwen als laatste rustplaats voor zijn geliefde. Aansluitend bezochten we het Agra fort, vanwege de bouwstijl ook wel het rode fort genoemd, ooit gebouwd als een verdedingsfort, met een fantastisch verhaal. Het gebouw staat sinds 1983 op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Culinaire verrassingen
En dan het voedsel. De Indiase keuken met zijn heerlijke kruiden, met behalve vis, kip ook een immense vegetarische keuken. Je tong proeft in één hap afwisselend, zoet, scherp, zout. Een heel bijzonder smaaksensatie. Elke hap is een verrassing die je nooit teleurstelt.

Tolerantie
Wat opvalt is de vriendelijkheid en de tolerantie van de mensen. We zagen heel veel verschillende religies.
Hindoes (in diverse soorten), Moslims, Sikhs, christenen; alles woont en leeft samen en nagenoeg zonder criminaliteit.

De mooiste samenvatting van India?
India is niet overgereguleerd. Een schitterend voorbeeld is hun ‘verkeerchaos’. Het rent en loopt en rijdt en bromt door elkaar, zonder dat iemand zich druk lijkt te maken om regels. Maar het onderlinge respect en de tolerantie (die we in Nederland zo vaak missen) zorgen ervoor dat iedereen toch zonder ongelukken en paniek elke ochtend gewoon op zijn werk komt. En daar ben ik toch ook wel een beetje jaloers op.


Wat het met mij heeft gedaan

Een bezoek aan een ander werelddeel is altijd indrukwekkend en leerzaam. Maar India was meer dan dat. Het land heeft mijn blikveld verruimd en me geïnspireerd. Het geeft je stof tot nadenken. Voordat je naar zo’n land toe gaat, heb je er een beeld van. Dat is dan jouw werkelijkheid. Maar die is meestal, zonder dat je erbij stilstaat, gebaseerd op het beeld dat in de media wordt geschetst. De echte werkelijkheid ervaar je door met een open mind naar de dingen te kijken. India heeft me geleerd dat zelfs uit de diepste armoede mensen kansen voor zichzelf kunnen creëren. Dat internet en social media ook daar ongekende mogelijkheden openen. Het bezielt me dat het werkgebied waarop ik zelf actief ben, internetmarketing, een bijdrage kan leveren aan een betere wereld. Ik ga morgen met nog meer energie aan de slag om ook in mijn deel van de wereld mijn steentje bij te dragen!

Met dank aan Rientjes & Partners en VNO-NCW Midden voor de fantastische organisatie.

Wija

Contact Wija Internetmarketing

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing