, Nieuwe WhatsApp Service en je klant
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

09-01-2015......Nieuwe WhatsApp Service brengt je wel héél dicht bij je klant

Een paar dagen geleden zat ik op de website van Coolblue wasmachines te vergelijken; die van ons had namelijk zojuist besloten ermee te stoppen. Ik kwam er niet helemaal uit en dacht: 'Ach, misschien moet ik toch maar gewoon naar de winkel gaan om me te laten adviseren'. Net op dat moment viel mijn oog op de WhatsApp service van Coolblue. Als Accountmanager Internetmarketing was mijn nieuwsgierigheid natuurlijk direct gewekt. Zou ik echt zomaar kunnen appen met iemand die mijn vragen kan beantwoorden? Ik heb het even getest, en zowaar, binnen no time kreeg ik een reactie. Dat smaakte naar meer.

Wija

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie appt er nog meer op die manier?

Ik was zo enthousiast dat ik meteen ben gaan googelen. Die wasmachine was ik inmiddels helemaal vergeten. Ik wilde weten of ook andere bedrijven zoiets hebben. Zou dit misschien een nieuwe manier zijn waarop hoe grote partijen met hun klanten communiceren? En ja hoor, na een tijdje speuren kwam ik er achter dat ook bedrijven als Transavia, Eneco, SNS bank, Metro en Deltalloyd een dergelijke service kennen. Wie zit hier achter, dacht ik.

Wie verzint zoiets?

Ik hoefde niet eens zo lang te zoeken. In mijn eigen netwerk bleek een specialist te zitten die zich eerst alleen op sms- diensten richtte, maar inmiddels ook een WhatsApp applicatie heeft ontwikkeld. En je raadt het misschien al: het loopt als een trein. Vanuit mijn vakgebied wil ik natuurlijk weten wat voor applicatie hier achter zit, want hoe manage je nu zoveel inkomende berichten. De volgende dag kwam ik op kantoor en wat stond er op mijn email? Je gelooft het niet, een aanvraag van een klant die haar klanten graag wilde bedienen met WhatsApp, maar van mij wilde weten hoe ze dit moest aanpakken. Dus vlug voor mijn klant en mij een afspraak met de specialist gemaakt. We kregen een mooie demo voorgeschoteld die de verschillende mogelijkheden liet zien. Tijdens de demo werd niet alleen onze klant steeds enthousiaster, maar eerlijk gezegd kon ik zelf ook mijn enthousiasme nauwelijks bedwingen. Met de WhatsApp applicatie kun je eenvoudig communiceren met je klant, zonder dat je zelf een telefoon nodig hebt. Je kunt alle vragen behandelen via een portaal, waarin alle WhatsApp berichten worden gepresenteerd. Alle functies die je gewend bent op je telefoon zijn identiek binnen het portaal. En WhatsApp is natuurlijk hot.Momenteel zijn er alleen al in Nederland 9,7 miljoen WhatsApp-gebruikers; wereldwijd zijn dat er maar liefst 800 miljoen die per dag 30 miljard berichten versturen. Oftewel: WhatsApp heeft een groot bereik, het is laagdrempelig en je hebt persoonlijk contact met de ontvanger.

Je klant nog beter leren kennen

Wat ik opmerkelijk vind aan deze ontwikkeling is dat je hiermee wel heel dicht bij je klant kan komen. Door de inzet van een WhatsApp Service kun je op een informele wijze communiceren. Je mooie intuïtieve content overbrengen, helemaal afgestemd op je klant. Daarnaast is het een geweldige manier om je klant beter te leren kennen, want hij geeft precies aan waar hij behoefte aan heeft. Ook onze klant zag na afloop van de demo schitterende mogelijkheden. Die worden nu verder uitgewerkt. Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat, maar ik vind het nu al leuk.

Miranda

Contact Wija Internetmarketing

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing