, ......De webshop is niet uw probleem (03-08-2016)
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

08-03-2016......De webshop is niet uw probleem

Wija

Is V&D en zijn al die andere failliete winkelketens ten onder gegaan aan de concurrentie met de webshops? Onzin!

Het gaat slecht met de stadscentra van Nederland. De ene na de andere winkelketen gaat failliet. Na elk faillissement hoor je dat de winkelketen ten onder is gegaan aan het internet. De concurrentieslag met de webshops was niet meer te winnen.... Onzin, complete onzin!

Een winkel verliest geen wedstrijd van het internet en webshops
Een webshop is niet meer dan een verzameling artikelen. En laten we wel wezen, een serie uitgestalde artikelen verkrijgbaar op het internet kan toch never nooit een onoverwinnelijke concurrent zijn! Een werkelijk geduchte concurrent is een partij met een strategie en een visie, waar antwoord wordt gegeven op vragen als:

Wie is mijn (marge-rijke) klant? Wat zijn mijn (marge-rijke) producten? En welk probleem lost mijn product voor mijn klanten op. Waar maken wij het essentiele verschil?

Dit alles vertaald naar een uniek concept en consequent doorgevoerd op alle niveaus in de organisatie. Dat is wat de wi­nnaars doen.
Op zich niets nieuws. De eerste zelfbedieningswinkel was ook een nieuw concept. Een concept dat antwoord gaf op de vraag en de behoefte van de klant van dat moment. Maar pas op! Niets heeft het eeuwige leven. Ook een concept niet. Elk succesvolle concept moet voortdurend geactualiseerd en bijgesteld worden en aansluiten bij de laatste ontwikkelingen in de markt

Het niet onderhouden en doorontwikkelen van je concept, daar verliezen de formules in de winkelstraten op dit moment de wedstrijd.

Wat maakt dan het verschil? Coolblue: 
De klant kennen en zijn verwachtingen overtreffen. Dat is wat succesvolle internet- en webshop-concepten doen. Ik neem u graag mee naar mijn Coolblue ervaring. Een jaar geleden in januari 2015 kocht ik bij Coolblue een Fitbit sporthorloge, een reuze handig ding waar ik echt blij mee was. Tot eind december. Het horloge stuk ging. Met een diepe zucht stopte ik de Fitbit bij de andere kapotte horloges in de lade. Je kunt ze net zo goed weggooien, dacht ik, maar dat kon ik ook weer niet over mijn hart verkrijgen, je weet maar nooit. De zoveelste miskoop dus. Na een jaar gaan ze stuk, en teruggaan naar de winkel is ook geen optie. Er is altijd wel een reden waarom het niet vergoed wordt. Op zoek naar een nieuwe Fitbit snuffelde ik opnieuw in de webshop van Coolblue tot mijn oog viel op de garantiepagina met de opmerking
"RETOUR. Daar doen wij niet moeilijk over".
Formulier ingevuld en wat denkt u? Binnen 24 uur antwoord:  "U ontvangt per post een retourformulier met een retoursticker zodat u het kapotte horloge kosteloos kunt opsturen". Met de opmerking: "Zodra wij uw pakketje hebben ontvangen, laten wij dit direct aan u weten". Wat schets mijn verbazing. Nog diezelfde week een spiksplinternieuw Fitbit horloge in huis. Met in de doos een handgeschreven kaart met de tekst: "Beste Wija, vervelend dat uw horloge is stukgegaan. Hierbij stuur ik u een nieuw exemplaar. Met vriendelijke groet, Jorrit van Coolblue". Toen ik de kaart omdraaide, las ik de tekst: "Held van de dag. Je verdient een medaille". Ik moest glimlachen. De tekst onder het Coolblue logo klopt volkomen: "Alles voor een glimlach".

Held van de dag Coolblue


Een paar weken later plaatste ik een bestelling bij Bol.com. Ook deze overtrof mijn verwachtingen. Zie bijgaand voorbeeld van een concept dat zelfs is doorvertaald tot op de verpakking!

Bol.com

 

 

 



Dus, niet de webshop is het probleem!

Nee. Niet de webshop is het probleem! Niet het internet is het probleem!
Kijk met de ogen van de klant naar uw organisatie. Wat is de belofte die u doet? Herzie zo nodig uw strategie. Ontwikkel een steengoed concept en werk het uit tot alles klopt van begin tot eind. En laat niets, maar dan ook helemaal niets aan het toeval over.

Vragen? Ik kom graag langs voor een adviesgesprek.

Groet,
Wija

P.S. Wija: Winnaars hebben een (strategisch) plan, verliezers hebben een excuus!

 

Contact Wija Internetmarketing

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing