, ......De voordelen van out-of-the-box denken in New York (10-15-2016)
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

15-10-2016......De voordelen van out-of-the-box denken in New York

Ik kan het iedere ondernemer aanraden. Maak af en toe eens een ontdekkingsreis naar een ander land, liefst op een ander continent. En gebruik al je zintuigen om op een andere manier naar je manier van werken, je strategie , je positionering te kijken. Veel van je vanzelfsprekendheden lijken dan niet meer zo vanzelfsprekend!

Wija Ijsland   Wija Ijsland   Wija Ijsland  

 

 

 

 

Ik maak elk jaar zo’n reis met een groep ondernemers van VNO-NCW. Natuurlijk, het kost wat, maar ik vind het elke euro waard! Die fysieke kennismaking met andere culturen, gewoontes en ondernemerschap is zo’n leerzame ervaring! Dit jaar ging de reis naar IJsland en New York. Op IJsland raakte ik onder de indruk van het natuurschoon en de veerkracht van de ondernemers daar die zich uit een zware crisis worstelen. Duurzaamheid staat daar hoog in het vaandel.

Wija New York Broadway   Wija New York Broadway

 

 

 

Retaillessen uit New York
New York is natuurlijk een zinderende metropool, zo vol leven en energie, zo vernieuwend ook. Als Nederlandse retailer kun je hier veel goede ideeën opdoen. Op Broadway bezocht ik een aantal winkels. En winkels bezoeken is hier echt een feestje. Muziek, licht, beeldschermen en personeel, alles is perfect op elkaar afgestemd. Aan de plafonds niet één lampje, maar hele verlichtingsstellages; elke stellage heeft zijn eigen dynamiek en beweegt mee met de beelden op de beeldschermen. Op de beeldschermen zie je moderne, prachtig verzorgde opnames. Het personeel is vriendelijk, vakkundig en behulpzaam. Al met al een duidelijke toepassing van neuromarketing in de NY retail.

Sunglasshut Wija Zo bezocht ik de Sunglasshut , een schitterende zonnebrilwinkel. Met in het midden een dj die live muziek verzorgt. Elk merk heeft zijn eigen shop-in-shop met een eigen medewerker. Of je nu wel of niet een zonnebril nodig hebt, hier word je gewoon blij van. Het is een feestje om in de winkel te zijn. En natuurlijk kijk je even naar de nieuwste modellen. Als je dan naar je eigen zonnebril in je handtas kijkt, dan denk je toch onwillekeurig: tja, ik heb wel een zonnebril, maar deze zijn toch wel erg mooi en ze passen zo goed bij de outfit van nu, misschien moest ik toch maar…. Precies, dat onderdeel van neuromarketing bedoel ik dus.

Wija New York Wija New York Wija New York

Hoe je een online concurrent kunt verslaan
Een Amerikaanse marketing-goeroe bracht onlangs in kaart waar retailers met een fysieke winkel (bricks-retailers noemen ze dat daar) zich op moet focussen . Op nou net die dingen waar het internet tekortschiet: de fysieke kennismaking met het product en de directe dialoog met de klant. 43% van de mensen die een winkel binnenloopt, geeft aan dat ze nog niet genoeg informatie hebben over het product waarin ze geïnteresseerd zijn. Zorg dat je personeel alles over het product weet. Laat ze vragen stellen aan de klant om helder te krijgen wat de wensen zijn. Geef ze dan die informatie en geef ze het product in handen. Als het goed is, ervaart de klant met al zijn zintuigen dat het product aan zijn wensen voldoet. Een heerlijk gevoel dat internet niet volledig kan bieden. En dan moet het wel heel gek lopen als hij het product niet mee naar huis neemt.


Wija New York Wija New York Wija New York








Wat New York misschien nog van ons kan leren!
In New York ontmoette ik een prachtig Nederlands bedrijf dat een oplossing mag ontwikkelen voor de overstromingsproblematiek van New York. Heel actueel gezien het recente "hurricane-geweld". Ga er maar eens aan staan, miljoenen inwoners en even zoveel belangen. Onze Nederlandse water-knowhow gaat dat probleem vast wel oplossen. Maar de plaatselijke overheid moet erover communiceren met alle inwoners en andere betrokkenen. Ik was benieuwd hoe in het geboorteland van Google en Facebook het communicatieproces wordt vormgegeven. Nieuwsgierig vroeg ik naar het communicatiebeleid. Het antwoord verbaasde me. “We organiseren in elke wijk bewonersbijeenkomsten.” “En”, informeer ik, “hoe zetten jullie Social Media in om betrokkenheid te genereren en om te horen wat de bewoners ervan vinden?” Vol ongeloof hoorde ik het volgende antwoord: “Social Media hiervoor inzetten? Nee, dat doen we niet, da’s griezelig. Dan kun je nooit grip op de zaak houden.”

Het is me duidelijk: ik kan hier meteen een vestiging openen! Zelfs in Amerika kunnen we als Nederlandse ondernemers ook op het gebied van internetmarketing nog een duit in het zakje doen!

Met vriendelijke groet,

Wija

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing