, ......De kracht van een toverwoord (11-11-2016)
Denk strategisch, niet instrumenteel
Zoek

11-11-2016......De kracht van een toverwoord

"Sesam open u" (Ali Baba)

Roelof Ter Mors Gastblog: Roelof ter Mors

Beste lezer,

Als ondernemer/directeur/aandeelhouder zou je bij wijze van spreken in de huid van Ali Baba willen kruipen en tegen de portemonnee van de klant willen zeggen: "Sesam, open u". En het geld zou binnenstromen. Kon dat maar; dat zou wat zijn. En toch – je kunt een heel eind in die richting komen!

Je kent het grote belang van onderscheid. Voor een krachtige, herkenbare, onderscheidende positionering kun je ernaar streven, om een relevant woord aan je merk, bedrijf of product te koppelen, dat zich in het brein van je (potentiële) afnemer nestelt als voordeel van jouw aanbod. Een belangrijk woord, een toverwoord, dat verband houdt met de redenen om jouw soort product of dienst af te nemen. Bij voorkeur een belangrijk koopmotief.


Next level succes Roelof ter Mors
Lees hier de complete preview van Next Level Succes

Zo heeft Volvo heeft het woord ‘veiligheid’ aan zich verbonden, dit jarenlang communicatief uitgewerkt en iedereen associeert nu Volvo met veilige auto's. Volkswagen koppelde het begrip 'kwaliteit' aan zijn auto's en daar is het (zeker in Amerika, waar ze echt een underdog waren) zo slim en creatief mee omgegaan, dat het een topmerk is geworden. ('After we paint the car, we paint the paint'.) Onze eigen KLM voert ‘reliable’ en luchtvaartmaatschappij Emirates hamert er ‘comfort’ bij ons in. Voor Miele 'is er geen betere'.

Hoe kom je nu aan dit toverwoord, dat je de mogelijkheid geeft om je dáár in de markt te positioneren, waar jij wilt? Stel jezelf de vraag: 'Welke betekenissen zijn in mijn productcategorie voor de klant de belangrijkste?' Is dat korte levertijd, aftersales service, bepaalde productfunctionaliteiten of bijvoorbeeld duurzaamheid? Misschien is het zelfs wel trots. Daarna onderzoek je in hoeverre jouw bedrijf of product juist voldoet aan of inspeelt op één van die allerbelangrijkste betekenissen. In mijn boek vind je het instrument ‘Customer Experience Optimizer’ (pag. 137). Dit kan je daarbij helpen.

Vervolgens kijk je of je concurrenten dit wellicht al claimen in hun (marketing)communicatie . Daarbij zul je verbaasd staan, hoeveel belangrijke begrippen nog niet zijn geclaimd. (Toen Duracell als laatste batterijfabrikant op de markt kwam, had nog geen enkele fabrikant geclaimd, dat zijn batterij 'langer mee ging'!)

En dan moeten we met de positionering aan ’t werk. Het 'toverwoord' moet een 'toverspreuk' worden. Een bondige zin (pay-off), waarin het toverwoord terugkomt. Daarnaast moet het in alle communicatie-uitingen terugkomen, waardoor het begrip definitief aan je gaat kleven. Het gebruiken van een 'voordeelwoord' is een zeer krachtige strategie!

Ik beveel je aan om het vorenstaande te proberen voor je eigen onderneming. Bij echt sterke merken is het een ‘Sesam open u’ naar het hart van de klant!

Ik wens je veel Next Level Succes!

Roelof ter Mors


Contact opnemen Wija

 

 

 

 

Lees hier de complete preview van Next Level Succes

 

Blog

03/15/2018Team Agro
01/30/2018......Actueel
Wija Internetmarketing Wija Internetmarketing